Rynek SEM w Polsce i USA

Marketing w wyszukiwarkach, na który składają się działania pozycjonowania stron (SEO) oraz zarządzanie płatnymi linkami (PPC np. Google AdWords) jest obecnie jedną z najdynamiczniej rozwijających się grup reklamy online.

W Polsce rynek SEM w pierwszym półroczu 2010 roku urósł aż o 30% w stosunku do analogicznego okresu w 2009 roku. Działania w tym zakresie tylko w pierwszym półroczu 2010 były warte tyle co 3/4 działań z całego 2008. Przewidywane wydatki na cały 2010 mogą przekroczyć rekordową kwotę 400 milionów złotych.

Dynamika tej gałęzi internetowej reklamy to trend globalny – W USA wydatki na SEM od 2004 roku wzrosły 4-krotnie a od 2007 roku o niemal 4,5 miliarda dolarów. W pierwszej połowie 2010 roku wartość rynku SEM na rynku amerykańskim wynosiła 5,7 miliarda dolarów i wzrosła o prawie 12% w porównaniu z adekwatnym okresem w roku 2009. Ich wartość od 2005 roku jest największa w porównaniu do reszty składowych w reklamie internetowej – trend ten najprawdopodobniej będzie dalej rósł.

Kolejną istotną kwestią wpływu na rodzimy rynek SEM ma pozycja firmy Google – Z jej wyszukiwarki w Polsce korzysta przeszło 97% internautów co daje jej pełną dominację oraz pozycję monopolistyczną na Polskim rynku – kolejny w kolejce, NetSprint może poszczycić się udziałem rzędu 1,3%. Powoduje to praktycznie „uzależnienie” od ruchów firmy Google oraz niesie ze sobą poważne konsekwencje (wszelkie problemy firmy mogą mieć katastrofalne skutki dla rynku).

W Stanach Zjednoczonych sytuacja wygląda lepiej, aczkolwiek i tam Google zajmuje pierwszą pozycję. W ostatnich miesiącach jednak nastąpił mały przełom – Yahoo oraz Microsoft połączyły siły razem tworząc swój system wyszukiwania – ich potencjał to teraz ok. 30% rynku. Co prawda Google wciąż posiada ok. 64% jednakże połączone siły tych dwóch ogromynch i bardzo wpływowych firm mogą zmienić przyszły rozkład sił na rynku wyszukiwarek internetowych. Sprzyja temu również fakt coraz bardziej nasilonej niechęci społeczeństwa do Google z racji ich wchodzenia na coraz to bardziej zróznicowane rynki, mające z internetem niewiele wspólnego.

Zawężając SEM do reklam typu PPC należy przytoczyć obecny trend popularności tzw. marketingu efektywnościowego („performance marketing”). Wg. Raportu „IAB Internet Polska 2009” procent przychodów w tym sektorze wzrósł do 12% w stosunku do 7% w roku 2008. Trend przechodzenia z modeli rozliczeń typu CPM na CPC jest zauważalny na rynku polskim, chociażby ze względu na udostępnianie tego modelu prawie przez wszystkie systemy reklamy internetowej w Polsce. Jeszcze bardziej zaawansowanym modelem jest tzw. model CPA („Cost per Action”) który polega na płaceniu za dokonane konwersje przez użytkowników. (Zdefiniowane przez nas czynności które chcielibyśmy aby użytkownik wykonał na naszej stronie. Istotne z punktu widzenia działalności naszej firmy).

Obecnie rynek marketingu w wyszukiwarkach – SEM, rozwija się dynamicznie i nic nie wskazuje na jego znaczne wyhamowanie. Oczywiście wraz z osiągnięciem dojrzałości wzrosty nie będą co prawda tak spektakularne jak teraz, jednakże nadal powinniśmy obserwować jego rozwój. Ważnym czynnikiem który sprawia, że reklama internetowa jest tak atrakcyjna dla firm jest jej mierzalność – obecnie ani telewizja, ani reklama prasowa nie zapewnią nam tak dokładnych danych z przeprowadzonych kampanii. Skutkiem tego może być dalej zauważalna migracja budżetów reklamowych z bardziej tradycyjnych kanałów właśnie w stronę Internetu.